Mono for windows x64 что это

Моно для Windows x64 — это свободная и открытая реализация платформы .NET для операционной системы Windows, разработанная компанией Xamarin. Эта реализация была создана с целью предоставить возможность разработчикам написать и запустить приложения на платформе .NET на операционной системе Windows x64.

Одним из главных преимуществ Mono для Windows x64 является его кросс-платформенность. Благодаря этому разработчики могут создавать приложения на .NET, которые могут работать как на операционной системе Windows, так и на других платформах, таких как Linux и macOS. Это позволяет значительно упростить разработку и поддержку приложений, так как код может быть использован повторно на разных операционных системах.

Другим важным преимуществом Mono для Windows x64 является его высокая производительность. Благодаря оптимизациям и реализации Microsoft .NET Framework, Mono обеспечивает быстрое выполнение кода и минимальное использование системных ресурсов. Это делает его идеальным выбором для разработки высокопроизводительных приложений, таких как игры и веб-серверы.

Кроме того, Mono для Windows x64 поддерживает широкий спектр функциональности, включая многопоточность, работу с базами данных, криптографию, графический интерфейс и многое другое. Это значительно упрощает разработку приложений, так как разработчики могут использовать готовые библиотеки и инструменты для реализации нужного функционала.

В итоге, Mono для Windows x64 является мощным инструментом для разработки кросс-платформенных приложений на платформе .NET. Благодаря своей кросс-платформенности, высокой производительности и широкой функциональности, Mono позволяет разработчикам создавать мощные и эффективные приложения, которые могут работать на разных операционных системах.

Содержание

  1. Что такое Mono for Windows x64?
  2. Полное понимание Mono for Windows x64
  3. Преимущества Mono for Windows x64
  4. Использование Mono for Windows x64
  5. Совместимость с другими платформами
  6. Примеры успешного применения Mono for Windows x64
  7. Разработка с помощью Mono for Windows x64

Что такое Mono for Windows x64?

Mono был создан, чтобы обеспечить возможность написания кросс-платформенных приложений, которые могут работать на разных операционных системах, включая Windows, Linux и macOS. Версия Mono для Windows x64 специально адаптирована для работы на 64-битных версиях операционной системы Windows.

Mono поддерживает языки программирования, совместимые с платформой .NET, включая C#, F#, Visual Basic и другие. Он предоставляет разработчикам мощный инструментарий для создания эффективных и масштабируемых приложений, основанных на платформе .NET.

Особенностью Mono для Windows x64 является его способность исполнять код, написанный для .NET Framework, на операционной системе Windows 64-бит без необходимости использования оригинальной реализации от Microsoft.

Благодаря Mono для Windows x64 разработчики могут создавать мощные приложения для различных целей, включая веб-серверы, игры, мобильные приложения и многое другое.

Преимущества Mono для Windows x64:
— Кросс-платформенность: возможность запуска приложений на разных операционных системах;
— Поддержка различных языков программирования, совместимых с платформой .NET;
— Возможность создания эффективных и масштабируемых приложений;
— Интеграция с различными инструментами и фреймворками;
— Возможность исполнения кода, написанного для .NET Framework, без оригинальной реализации от Microsoft;
— Возможность создания разнообразных типов приложений для Windows x64.

Полное понимание Mono for Windows x64

Mono for Windows x64 предоставляет среду выполнения, компиляторы и библиотеки, которые позволяют разрабатывать и запускать .NET-приложения на Windows x64. Он совместим с большинством .NET-приложений и обеспечивает переносимость кода между различными платформами.

Основные преимущества Mono for Windows x64 включают:

  • Открытость и свобода – Mono является проектом с открытым исходным кодом, что позволяет пользователям получить полный доступ к исходному коду и вносить изменения по своему усмотрению.
  • Переносимость – Mono обеспечивает переносимость .NET-приложений между различными платформами, что позволяет разработчикам создавать приложения, которые работают на разных операционных системах без необходимости переписывать код.
  • Большой выбор инструментов – Mono предоставляет разнообразные инструменты для разработки .NET-приложений, включая компиляторы, среды разработки и отладчики.
  • Поддержка современных технологий – Mono поддерживает современные технологии и функциональность .NET Framework, включая LINQ, WPF, ASP.NET и другие.

В целом, Mono for Windows x64 предоставляет разработчикам гибкую и мощную платформу для создания .NET-приложений под операционную систему Windows x64. Он отличается открытостью, переносимостью и поддержкой современных технологий, что делает его привлекательным выбором для разработчиков, стремящихся создать кросс-платформенные приложения.

Преимущества Mono for Windows x64

  • Поддержка кросс-платформенной разработки: Mono позволяет создавать и запускать приложения на Windows, Linux и macOS без изменений в исходном коде.
  • Высокая производительность: Mono обладает оптимизированной виртуальной машиной, что позволяет достичь хорошей скорости выполнения кода.
  • Большая совместимость: Mono обладает совместимостью с платформой .NET Framework, что позволяет переносить существующие приложения на Windows x64 без изменений.
  • Расширенные возможности разработки: Mono предоставляет широкий набор библиотек и инструментов для разработки приложений, включая поддержку многопоточности и сетевого взаимодействия.
  • Бесплатное использование: Mono распространяется под лицензией MIT, что позволяет использовать его бесплатно как в коммерческих, так и в некоммерческих проектах.

В целом, использование Mono for Windows x64 может быть весьма выгодным выбором для разработчиков, позволяя создавать кросс-платформенные приложения с высокой производительностью и совместимостью с существующими решениями.

Использование Mono for Windows x64

Для использования Mono for Windows x64 разработчику необходимо скачать и установить пакет Mono Framework с официального сайта проекта Mono. После установки разработчик может использовать инструменты и библиотеки Mono для создания и запуска приложений .NET на Windows x64.

Одним из основных преимуществ использования Mono for Windows x64 является его кросс-платформенность. Это означает, что приложения, разработанные с использованием Mono, могут быть запущены на различных операционных системах, таких как Windows, macOS и Linux, без изменений в исходном коде. Это делает Mono отличным выбором для разработки мультиплатформенных приложений.

Кроме того, Mono for Windows x64 обеспечивает высокую совместимость с .NET Framework, что означает, что большинство .NET-приложений могут быть запущены без изменений в Mono. Это упрощает портирование .NET-приложений на операционные системы Windows x64 с помощью Mono.

В заключение, использование Mono for Windows x64 позволяет разработчикам создавать и запускать .NET-приложения на операционных системах Windows x64 с высокой совместимостью и кросс-платформенностью. Это открывает новые возможности для разработки мультиплатформенных приложений и упрощает портирование .NET-приложений на различные операционные системы.

Совместимость с другими платформами

Monо for Windows x64 обеспечивает высокую степень совместимости с другими операционными системами и архитектурами, что делает его универсальным инструментом разработки для различных платформ.

Monо позволяет создавать и запускать приложения, написанные на языках программирования, таких как C#, Visual Basic.NET, F# и других, на платформах, таких как Linux, macOS и других.

Благодаря своей открытой структуре, Mono позволяет разработчикам легко портировать и адаптировать свои приложения для работы на разных платформах. Он обеспечивает полную совместимость с .NET Framework, что упрощает перенос приложений с Windows на другие платформы.

Важно отметить, что совместимость Mono с другими платформами расширяется не только на уровне кода, но и на уровне библиотек и сред разработки. Это позволяет разработчикам использовать уже существующие компоненты и инструменты при разработке и адаптации приложений для различных платформ.

Другим преимуществом совместимости Mono является возможность запуска одного и того же приложения на разных платформах без необходимости переписывания кода или внесения существенных изменений. Это значительно экономит время и ресурсы при разработке и поддержке приложений.

Таким образом, благодаря своей совместимости с другими платформами, Mono предоставляет разработчикам гибкость и масштабируемость при создании кросс-платформенных приложений.

Примеры успешного применения Mono for Windows x64

Ниже приведены несколько примеров успешного применения Mono for Windows x64:

Программа Описание
Unity3d Unity3d — одна из самых популярных сред разработки игр, которая поддерживает Mono for Windows x64. Благодаря этому разработчики могут создавать игры для разных платформ, включая Windows x64, используя C# и другие языки, совместимые с Mono.
Xamarin Xamarin — платформа разработки приложений для мобильных устройств, которая также использует Mono for Windows x64. Она позволяет разработчикам создавать кросс-платформенные приложения для iOS и Android, используя C# и другие языки, совместимые с Mono.
Banshee Banshee — популярный мультимедийный проигрыватель, разработанный на основе Mono for Windows x64. Он обладает широким набором функций, таких как воспроизведение аудио и видео, управление медиатекой и поддержка различных форматов файлов.
Docky Docky — программное обеспечение для создания и управления док-панелями в операционных системах, включая Windows x64. Он также основан на Mono for Windows x64 и предоставляет пользователю удобный и настраиваемый интерфейс для запуска приложений и быстрого доступа к избранным файлам и папкам.

Это лишь несколько примеров использования Mono for Windows x64 в различных областях разработки программного обеспечения. Благодаря поддержке нескольких языков программирования и кросс-платформенности, Mono for Windows x64 является эффективным инструментом для создания разнообразных приложений под Windows x64.

Разработка с помощью Mono for Windows x64

Моно для Windows x64 предлагает широкий набор инструментов и возможностей для разработки приложений под Windows на различных языках программирования. С его помощью можно создавать кросс-платформенные приложения, которые будут работать на Windows, Linux и macOS.

Одним из ключевых преимуществ использования Mono является то, что на нем можно разрабатывать приложения на различных языках программирования, таких как C#, F#, Visual Basic, Java и других. Это делает его отличным выбором для разработчиков, которые предпочитают работать на своих любимых языках.

С помощью Mono можно создавать как десктопные, так и веб-приложения. Для разработки веб-приложений доступны различные фреймворки, такие как ASP.NET и PHP. Возможности разработки десктопных приложений с помощью Mono включают создание графического интерфейса с использованием библиотеки GTK# или Windows Forms.

Еще одним важным аспектом разработки с помощью Mono является его поддержка современных технологий и стандартов. Например, в Mono встроена полная поддержка языка программирования C# 9.0, что позволяет использовать все его новейшие возможности. Также поддерживаются такие стандарты, как .NET Standard и ASP.NET Core.

Для разработчиков Mono предоставляет различные инструменты и среды разработки, такие как MonoDevelop и Visual Studio. С их помощью можно упростить и ускорить процесс разработки приложений.

В итоге использование Mono for Windows x64 позволяет разработчикам создавать мощные и эффективные приложения под Windows, которые могут быть запущены на различных платформах, что значительно упрощает выпуск приложений и расширяет их потенциальную аудиторию.

Mono for Windows x64 – это инструмент, который позволяет разработчикам создавать приложения на языке программирования C# для операционной системы Windows x64. Он представляет собой реализацию платформы .NET для Windows x64 и позволяет запускать .NET-приложения на этой платформе.

Mono for Windows x64 разрабатывается и поддерживается командой Mono, проектом с открытым исходным кодом, который стремится предоставить свободную и открытую реализацию платформы .NET для всех операционных систем. Mono for Windows x64 предоставляет среду выполнения и библиотеки, необходимые для запуска .NET-приложений на операционной системе Windows x64.

Для того чтобы использовать Mono for Windows x64, вам необходимо установить его на свою машину. После установки вы сможете создавать, компилировать и запускать свои собственные .NET-приложения на языке C#. Вы сможете использовать все возможности языка C# и библиотеки .NET для разработки мощных и функциональных приложений.

Использование Mono for Windows x64 позволяет разработчикам создавать кросс-платформенные приложения, которые могут быть запущены на различных операционных системах, включая Windows, Linux и macOS. Это дает разработчикам большую гибкость и расширяет целевую аудиторию их приложений. Кроме того, использование Mono for Windows x64 позволяет разработчикам избежать зависимости от платформы Windows и использовать свободную и открытую реализацию платформы .NET.

Использование Mono for Windows x64 дает разработчикам возможность создавать мощные и гибкие приложения на языке программирования C#, которые могут быть запущены на операционной системе Windows x64 и других платформах. Благодаря его удобству и расширенным возможностям, Mono for Windows x64 становится все более популярным среди разработчиков, подтверждая свою эффективность в создании качественных приложений.

Содержание

  1. Обзор Mono for Windows x64
  2. Преимущества использования Mono for Windows x64
  3. Особенности использования Mono for Windows x64
  4. Как использовать Mono for Windows x64

Обзор Mono for Windows x64

Mono for Windows x64 предлагает такие возможности, как:

  1. Многоплатформенность: с помощью Mono for Windows x64 можно разрабатывать приложения, которые будут работать не только на Windows x64, но и на других операционных системах, таких как Linux и macOS.
  2. Поддержка .NET Framework: Mono for Windows x64 обеспечивает полную совместимость с .NET Framework и позволяет запускать существующие .NET-приложения без необходимости их портирования.
  3. Инструменты разработки: платформа включает в себя среду разработки MonoDevelop, которая предоставляет набор инструментов для создания, отладки и тестирования приложений.
  4. Библиотека классов: Mono for Windows x64 содержит обширную библиотеку классов, которая позволяет разработчикам использовать широкий спектр функциональности при создании приложений.
  5. Открытый исходный код: Mono for Windows x64 является проектом с открытым исходным кодом, что позволяет разработчикам изучать и изменять платформу в соответствии с их потребностями.

Использование Mono for Windows x64 позволяет разработчикам создавать высокопроизводительные и надежные приложения, которые могут работать на разных операционных системах и использовать возможности .NET Framework. Благодаря своим открытому исходному коду и активной сообществу разработчиков, Mono for Windows x64 является мощным инструментом для разработки кросс-платформенных приложений.

Преимущества использования Mono for Windows x64

Вот несколько преимуществ использования Mono for Windows x64:

  1. Поддержка .NET Framework: Mono предоставляет полную совместимость с .NET Framework, что позволяет запускать .NET-приложения и библиотеки на платформе Windows x64 без необходимости установки официального .NET Framework от Microsoft.
  2. Мультиплатформенность: Mono позволяет разрабатывать и запускать приложения на различных платформах, включая Windows, Linux и macOS. Благодаря этому, вы можете легко портировать свои .NET-приложения на другие операционные системы.
  3. Открытый исходный код: Mono является проектом с открытым исходным кодом, что позволяет разработчикам изучать его и вносить свои изменения. Это дает большую свободу и гибкость, особенно для создания специализированных решений и оптимизации производительности.
  4. Инструменты разработки: Mono обеспечивает набор инструментов разработки, включая компиляторы, отладчики и среды разработки, которые помогают упростить процесс создания приложений на платформе Windows x64.
  5. Более низкое потребление ресурсов: Mono известен своей эффективностью и меньшим потреблением ресурсов по сравнению с официальным .NET Framework. Это позволяет запускать .NET-приложения с высокой производительностью даже на более слабых компьютерах.

В целом, Mono for Windows x64 предлагает разработчикам широкий набор возможностей и преимуществ, что делает его прекрасным выбором для создания .NET-приложений на платформе Windows x64.

Особенности использования Mono for Windows x64

1. Кросс-платформенность. Одним из главных преимуществ Mono for Windows x64 является его способность работать на различных операционных системах, включая Windows, Linux и macOS. Это позволяет разработчикам создавать приложения, которые могут быть запущены на разных платформах без необходимости переписывания кода.

2. Поддержка C# и .NET. Mono for Windows x64 обеспечивает полную поддержку языка программирования C# и платформы .NET. Разработчики могут использовать все преимущества этих технологий для создания высокопроизводительных приложений.

3. Интеграция с существующими библиотеками и инструментами. Mono for Windows x64 позволяет использовать существующие библиотеки и инструменты, разработанные для платформы .NET. Это упрощает разработку и повышает производительность приложений.

4. Развитое сообщество. Mono for Windows x64 имеет активное сообщество разработчиков, которые делятся своим опытом и знаниями. В сообществе можно найти документацию, учебные материалы, обсудить проблемы и найти ответы на вопросы.

5. Запуск на Windows x64. Отдельно стоит отметить, что Mono for Windows x64 предназначен для запуска на операционных системах Windows x64. Это обеспечивает высокую производительность и совместимость с аппаратным и программным обеспечением, которое используется на данных системах.

Использование Mono for Windows x64 предоставляет разработчикам удобную среду для создания кросс-платформенных приложений с использованием C# и платформы .NET. Благодаря его особенностям и преимуществам, разработчики могут создавать высокопроизводительные приложения, которые могут быть запущены на операционных системах Windows x64 без необходимости переписывания кода.

Как использовать Mono for Windows x64

Чтобы использовать Mono for Windows x64, следуйте этим простым инструкциям:

Шаг 1: Загрузите и установите Mono for Windows x64 с официального сайта разработчика.

Шаг 2: Запустите установочный файл и следуйте инструкциям мастера установки.

Шаг 3: После успешной установки откройте командную строку и перейдите в папку, где находится ваш проект C#.

Шаг 4: Выполните команду «mono» и укажите путь к исполняемому файлу вашего проекта. Например:

mono /путь/к/вашему/проекту.exe

Шаг 5: Нажмите клавишу Enter и дождитесь запуска вашего приложения.

Теперь вы можете использовать Mono for Windows x64 для запуска ваших C# приложений на операционных системах Windows 64-бит. Убедитесь, что ваш проект правильно скомпилирован под Mono, чтобы избежать возможных ошибок и неполадок.

Mono for windows x64 — это платформа, разработанная для запуска и выполнения приложений, написанных на языке программирования C#. Эта технология является открытым исходным кодом и предназначена для использования на операционных системах Windows x64.

Основное назначение Mono for windows x64 — обеспечить совместимость с приложениями, созданными для других платформ (например, Linux или macOS), а также создание собственных приложений под Windows x64. Это позволяет разработчикам использовать один и тот же код на разных платформах, что значительно упрощает процесс разработки и обслуживания приложений.

Использование Mono for windows x64 обладает несколькими преимуществами. Во-первых, это обеспечивает большую гибкость и разнообразие в выборе платформы для разработки. Разработчики могут использовать любую платформу, которая поддерживает Mono, без необходимости изучения новых технологий.

Во-вторых, Mono for windows x64 обеспечивает повышенную производительность и эффективность работы приложений. Это достигается различными оптимизациями и инструментами, которые включены в платформу. Кроме того, Mono for windows x64 обладает простым и интуитивно понятным интерфейсом, что облегчает его использование как для опытных программистов, так и для новичков в области разработки.

Итак, Mono for windows x64 — это мощная платформа разработки, которая позволяет создавать кросс-платформенные приложения на языке программирования C#. Она обеспечивает совместимость с различными платформами, повышает производительность приложений и облегчает процесс разработки. Благодаря этой технологии разработчики получают больше свободы и возможностей для создания инновационных и эффективных приложений.

Что представляет собой Mono for Windows x64?

Mono for Windows x64 предоставляет программистам возможность разрабатывать и запускать приложения на основе .NET Framework на компьютерах и серверах, работающих под управлением 64-битных версий операционной системы Windows.

Основной целью проекта Mono является обеспечение совместимости с .NET Framework и возможности передачи приложений, написанных на C# и других языках программирования, между различными операционными системами, такими как Windows, Linux и macOS.

Mono for Windows x64 обладает всеми возможностями .NET Framework, включая поддержку языков программирования, таких как C#, F# и Visual Basic .NET, а также библиотеки классов и инструменты разработки.

Использование Mono for Windows x64 позволяет разработчикам создавать переносимые приложения, которые могут быть запущены на разных платформах без необходимости значительных изменений в исходном коде.

Особенности Mono for Windows x64
— Поддержка 64-битной версии операционной системы Windows
— Оптимизация для работы на платформе Windows x64
— Полная совместимость с .NET Framework
— Поддержка различных языков программирования
— Возможность разработки переносимых приложений

В целом, Mono for Windows x64 является мощным инструментом для разработчиков, предоставляющим широкие возможности для создания и запуска приложений на платформе Windows x64.

Технология для запуска .NET-приложений на операционных системах Windows x64

Технология Mono предоставляет возможность разработки и запуска приложений на различных операционных системах, таких как Windows, macOS и Linux. Однако, Mono for Windows x64 специально разработан для работы на операционных системах Windows x64 и обеспечивает оптимальную производительность и совместимость с архитектурой процессора.

Основные преимущества Mono for Windows x64 включают поддержку стандартов .NET Framework, таких как C#, ASP.NET, ADO.NET, LINQ и других. Разработчики могут использовать знакомые инструменты и технологии для создания высокопроизводительных и мощных приложений на платформе Mono. Это позволяет упростить и ускорить процесс разработки и обеспечивает легкую миграцию существующих .NET-приложений на платформу Mono.

Mono for Windows x64 также обладает широкой поддержкой сторонних библиотек и расширений, что позволяет разработчикам использовать разнообразные инструменты и компоненты для создания приложений. Благодаря этому, разработчики получают большую свободу выбора и могут использовать наиболее подходящие инструменты для решения своих задач.

Таким образом, Mono for Windows x64 является важной технологией для разработчиков, позволяющей создавать и запускать .NET-приложения на операционных системах Windows x64. Благодаря ей, разработчики могут использовать современные технологии и инструменты, а также получить высокую производительность и совместимость с архитектурой процессора.

Mono — это платформа разработки приложений с открытым исходным кодом, которая позволяет запускать и разрабатывать кросс-платформенные приложения. Она была создана для того, чтобы программисты могли писать приложения на языке программирования C# и запускать их на разных операционных системах, включая Windows, Linux и macOS.

Mono for Windows x64 — это версия платформы Mono, специально предназначенная для операционной системы Windows, работающей на процессорах с архитектурой x64. Эта версия позволяет разработчикам создавать мощные и переносимые приложения на языке C#, используя все преимущества Mono и его библиотек.

Моно for Windows x64 имеет множество полезных функций и возможностей. Во-первых, он предоставляет полную совместимость с языком программирования C# и стандартной библиотекой .NET. Это означает, что вы можете использовать все возможности C# и .NET для разработки своих приложений без каких-либо ограничений.

Например, использование языковых конструкций C#, таких как атрибуты, делегаты, события и LINQ, позволяет создавать код, который легко читать и поддерживать. Богатая набор стандартных классов .NET позволяет использовать готовые решения для работы с файлами, сетью, базами данных и другими задачами.

Кроме того, Mono for Windows x64 обеспечивает высокую производительность и эффективное использование ресурсов компьютера, что позволяет получить быстрый и отзывчивый опыт использования приложений, созданных с его помощью. Встроенные инструменты для отладки, профилирования и тестирования также облегчают разработку и отладку вашего кода.

В целом, Mono for Windows x64 является мощным инструментом для разработки кросс-платформенных приложений на языке C# для операционной системы Windows. Он упрощает процесс разработки и повышает эффективность программистов, позволяя им создавать высококачественные и производительные приложения.

Содержание

  1. Описание Mono for Windows x64
  2. Преимущества Mono for Windows x64
  3. Руководство по использованию Mono for Windows x64

Описание Mono for Windows x64

Версия Mono for Windows x64 представляет собой специальную сборку Mono, оптимизированную для работы на 64-битной версии операционной системы Windows. Она позволяет разработчикам использовать все преимущества 64-разрядной архитектуры, включая более высокую производительность и расширенные возможности в работе с памятью.

Основными компонентами Mono for Windows x64 являются:

Mono Runtime: Среда выполнения, которая обеспечивает исполнение программ, написанных на языках, поддерживаемых Mono.
Компиляторы: Набор компиляторов и инструментов для перевода исходного кода на поддерживаемых языках (например, C#) в исполняемый код, который может быть выполнен средой Mono.
Классы и библиотеки: Набор классов и библиотек, который расширяет стандартные возможности языков программирования, поддерживаемых Mono, и предоставляет функциональность для работы с различными аспектами операционной системы Windows.

Mono for Windows x64 является мощным инструментом для разработки приложений под Windows, позволяющим создавать высокопроизводительные и кросс-платформенные программы, работающие на 64-битных компьютерах.

Преимущества Mono for Windows x64

Как и любая технология, Mono for Windows x64 имеет свои преимущества и привлекательные особенности для разработчиков и пользователей. Вот несколько ключевых преимуществ использования Mono for Windows x64:

1. Кросс-платформенность

Одним из основных преимуществ Mono for Windows x64 является возможность разработки кросс-платформенных приложений. Это означает, что вы можете написать код один раз и запускать его на различных операционных системах, включая Windows, Linux и macOS. Это значительно упрощает процесс разработки и позволяет достичь большей аудитории пользователей.

2. Поддержка различных языков программирования

Mono for Windows x64 поддерживает несколько языков программирования, включая C#, F#, Visual Basic и другие. Это позволяет разработчикам использовать предпочитаемый им язык и упрощает переход с других платформ на Mono.

3. Мощные функциональные возможности

Mono for Windows x64 обладает мощным набором функциональных возможностей, включая поддержку параллельного программирования, встроенные библиотеки и инструменты для разработки графического интерфейса, а также поддержку сетей и веб-разработки. Это позволяет разработчикам создавать сложные и производительные приложения для различных областей применения.

4. Активное сообщество разработчиков

Mono for Windows x64 поддерживается активным сообществом разработчиков, которые постоянно работают над улучшением и совершенствованием платформы. Это означает, что вы можете получить поддержку, советы и решения проблем от опытных разработчиков и использовать уже существующие библиотеки и инструменты.

5. Богатая экосистема

Mono for Windows x64 имеет богатую экосистему инструментов, библиотек и фреймворков, которые упрощают и ускоряют процесс разработки. Вы можете использовать уже существующие решения и компоненты, что сэкономит ваше время и улучшит качество вашего приложения.

6. Бесплатная и открытая лицензия

Mono for Windows x64 распространяется под свободной и открытой лицензией, что позволяет использовать его без затрат на лицензирование. Вы можете свободно использовать, изменять и распространять Mono в соответствии с условиями лицензии.

В целом, Mono for Windows x64 является мощной и гибкой платформой для разработки приложений под Windows, обладающей рядом значимых преимуществ. Она позволяет создавать кросс-платформенные приложения, поддерживает различные языки программирования и обладает мощными функциональными возможностями, что делает ее привлекательным выбором для многих разработчиков.

Руководство по использованию Mono for Windows x64

  1. Скачайте и установите Mono Framework с официального сайта разработчиков.
  2. Запустите установщик и следуйте инструкциям на экране.
  3. После успешной установки откройте командную строку и убедитесь, что Mono установлен, введя команду mono --version.
  4. Теперь вы можете компилировать и запускать приложения на Mono. Используйте команды mcs для компиляции и mono для запуска.
  5. Если вы разрабатываете приложение с использованием IDE, такого как Visual Studio, убедитесь, что установили необходимые плагины или расширения для поддержки Mono.

После того, как вы успешно установили и настроили Mono for Windows x64, вы готовы разрабатывать и выполнять свои кросс-платформенные приложения. Наслаждайтесь мощью и гибкостью Mono!

This article needs to be updated. Please help update this article to reflect recent events or newly available information. (March 2016)

Mono

Diagram of Mono architecture

Original author(s) Ximian
Developer(s) .NET Foundation and Xamarin (a Microsoft subsidiary)
Initial release June 30, 2004; 19 years ago
Stable release

6.12.0.200
/ July 11, 2023; 2 months ago[1]

Repository
  • github.com/mono/mono Edit this at Wikidata
Written in C, C#, XML
Operating system Windows, macOS, Linux, IBM AIX, IBM i[2]
Platform IA-32, x64, IA-64, ARM, MIPS, RISC-V, PowerPC, SPARC, S390
Type Software framework
License MIT License[3]
Website www.mono-project.com

Mono is a free and open-source .NET Framework-compatible software framework. Originally by Ximian, it was later acquired by Novell, and is now being led by Xamarin, a subsidiary of Microsoft[4] and the .NET Foundation. Mono can be run on many software systems.

History[edit]

Mono booth at OSCON 2009 in San Jose, California

When Microsoft first announced their .NET Framework in June 2000 it was described as «a new platform based on Internet standards»,[5] and in December of that year the underlying Common Language Infrastructure was published as an open standard, «ECMA-335»,[6] opening up the potential for independent implementations.[7] Miguel de Icaza of Ximian believed that .NET had the potential to increase programmer productivity and began investigating whether a Linux version was feasible.[8] Recognizing that their small team could not expect to build and support a full product, they launched the Mono open-source project, on July 19, 2001, at the O’Reilly conference.

After three years of development, Mono 1.0 was released on June 30, 2004.[9] Mono evolved from its initial focus of a developer platform for Linux desktop applications to supporting a wide range of architectures and operating systems — including embedded systems.[10]

Novell acquired Ximian in 2003. After Novell was acquired by Attachmate in April 2011, Attachmate announced hundreds of layoffs for the Novell workforce,[11] putting in question the future of Mono.[12][13]

On May 16, Miguel de Icaza announced in his blog that Mono would continue to be supported by Xamarin, a company he founded after being laid off from Novell. The original Mono team had also moved to the new company. Xamarin planned to keep working on Mono and had planned to rewrite the proprietary .NET stacks for iOS and Android from scratch, because Novell still owned MonoTouch and Mono for Android at the time.[14] After this announcement, the future of the project was questioned, MonoTouch and Mono for Android being in direct competition with the existing commercial offerings now owned by Attachmate, and considering that the Xamarin team would have difficulties proving that they did not use technologies they formerly developed when they were employed by Novell for the same work.[15] However, in July 2011, Novell, now a subsidiary of Attachmate, and Xamarin, announced that it granted a perpetual license to Xamarin for Mono, MonoTouch and Mono for Android, which officially took stewardship of the project.[16][17]

Current status and roadmap[edit]

Mono’s current version is 6.0.0 (as of August 2019). This version provides the core API of the .NET Framework and support for Visual Basic.NET and C# 7.0. LINQ to Objects, XML, and SQL are part of the distribution. Windows Forms 2.0 is also supported, but not actively developed, and as such its support on Mono is incomplete.[18] Version 4.0 was the first version that incorporates Microsoft original source code that was released by Microsoft as part of the .NET Core project.

As of January 14, 2021, Mono has full support for all the features in .NET 4.7 except Windows Presentation Foundation (WPF) (which the Mono team do not plan to support due to the amount of work it would need)[18] and Windows Workflow Foundation (WF), and with only limited support for Windows Communication Foundation (WCF) and the ASP.NET async stack. However, System.Web and WCF are candidates for ‘almost immediate’ porting from the .NET reference source back to Mono.[19] Some missing parts of the .NET Framework are under development in an experimental Mono subproject called Olive.[20]

The Mono project has also created a Visual Basic .NET compiler and a runtime designed for running VB.NET applications. It is currently being developed by Rolf Bjarne Kvinge.

Moonlight[edit]

An open-source implementation of Microsoft Silverlight, called Moonlight, has been included since Mono 1.9.[21] Moonlight 1.0, which supports the Silverlight 1.0 APIs, was released January 20, 2009. Moonlight 2.0 supports Silverlight 2.0 and some features of Silverlight 3.0.[22] A preview release of Moonlight 3.0 was announced in February 2010 and contains updates to Silverlight 3 support.[23]

The Moonlight project was abandoned on May 29, 2012.[24] According to Miguel, two factors sealed the fate of the project: Microsoft added «artificial restrictions» that «made it useless for desktop programming», and the technology had not gained enough traction on the Web. In addition, Silverlight itself was deprecated by Microsoft by 2012.

Mono components[edit]

Mono consists of three groups of components:

  1. Core components
  2. Mono/Linux/GNOME development stack
  3. Microsoft compatibility stack

The core components include the C# compiler, the virtual machine for the Common Language Infrastructure and the core class libraries. These components are based on the Ecma-334 and Ecma-335 standards,[25] allowing Mono to provide a standards compliant, free and open-source CLI virtual machine. Microsoft issued a statement that covers both standards under their Community Promise license.[26]

The Mono/Linux/GNOME development stack provide tools for application development while using the existing GNOME and free and open-source libraries. These include: Gtk# for graphical user interface (GUI) development, Mozilla libraries for working with the Gecko rendering engine, Unix integration libraries (Mono.Posix), database connectivity libraries, a security stack, and the XML schema language RelaxNG. Gtk# allows Mono applications to integrate into the Gnome desktop as native applications. The database libraries provide connectivity to the object-relational database db4o, Firebird, Microsoft SQL Server (MSSQL), MySQL, Open Database Connectivity (ODBC), Oracle, PostgreSQL, SQLite, and many others. The Mono project tracks developing database components at its website.[27]

The Microsoft compatibility stack provides a pathway for porting Windows .NET applications to Linux. This group of components include ADO.NET, ASP.NET, and Windows Forms, among others. As these components are not covered by Ecma standards, some of them remain subject to patent fears and concerns.

Framework architecture[edit]

The major components of Mono include:

  • Code Execution Engine
  • Class Libraries
    • Base Class Library
    • .NET Compatibility Class Libraries
    • Mono specific class libraries:
      • Cross platform class libraries for both Mono and .NET (Gtk#, Mono.Cecil, Mono.CSharp, Text.Templating)
      • Unix-specific class libraries (POSIX, Filesystem in Userspace (FUSE), curses)
      • Platform-specific class libraries (bindings for: Mac, iOS, Android, MeeGo)
  • CLI Assemblies
  • CLI Metadata
  • Mono’s Common Language Runtime
    • Compatible with the ECMA Common Language Infrastructure/.NET Common Language Runtime
    • Mono-specific enhancements:
      • Mono.SIMD support
      • Mono co-routines and continuations.
  • Mono-specific enhancements
  • Native interop services and COM interop
  • Security — Transparent Code Framework

Code Execution Engine[edit]

The Mono runtime contains a code execution engine that translates ECMA CIL byte codes into native code and supports a number of processors: ARM, MIPS (in 32-bit mode only), SPARC, PowerPC, z/Architecture, IA-32, x86-64 and IA-64 for 64-bit modes.

The code generator is exposed in three modes:

  • Just-in-time (JIT) compilation: The runtime will turn ECMA CIL byte codes into native code as the code runs.
  • Ahead-of-Time (AOT) compilation: this code turns the ECMA CIL byte codes (typically found on a .exe or .dll file) and generates native code stored in an operating system, architecture and CPU specific file (for a foo.exe file, it would produce foo.exe.so on Linux). This mode of operation compiles most of the code that is typically done at runtime. There are some exceptions like trampolines and other administrative code that still require the JIT to function, so AOT images are not fully standalone.
  • Full Static Compilation: this mode is only supported on a handful of platforms and takes the Ahead-of-Time compilation process one step further and generates all the trampolines, wrappers and proxies that are required into a static file that can be statically linked into a program and eliminates the need for a JIT at runtime. This is used on Apple’s iOS, Sony’s PlayStation 3 and Microsoft’s Xbox 360 operating systems.[citation needed]

Starting with Mono 2.6, it is possible to configure Mono to use the LLVM as the code generation engine instead of Mono’s own code generation engine. This is useful for high performance computing loads and other situations where the execution performance is more important than the startup performance.

Starting with the Mono 2.7 preview, it is no longer necessary to pick one engine over the other at configuration time. The code generation engine can be selected at startup by using the --llvm or --nollvm command line arguments, and it defaults to the fast-starting Mono code generation engine.

Starting with Mono 5.18, support for LLVM is a default configuration option. Previous versions required a special LLVM fork, but now mono can fall back to its own code generator when it encounters something not handled by LLVM.[28]

Garbage collector[edit]

As of Mono 2.8, the Mono runtime ships with two garbage collectors: a generational collector and the Boehm-Demers-Weiser Conservative Garbage Collector. The Boehm garbage collector could exhibit memory leaks on certain classes of applications, making it unsuitable for some long-running server applications.[29][30] Mono switched to Simple Generational GC (SGen-GC) as the default collector in version 3.1.1.

The SGen garbage collector has many advantages over a traditional conservative scanner. It uses generational garbage collection where new objects are allocated from a nursery, during the garbage collection cycle, all objects that survived are migrated to an older generation memory pool. The idea is that many objects are transient and can quickly be collected and only a handful of objects are long-term objects that live for the entire life of the application. To improve performance this collector assigns memory pools to each thread to let threads allocate new memory blocks without having to coordinate with other threads. Migration of objects from the nursery to the old generation is done by copying the data from the nursery to the old generation pool and updating any live pointers that point to the data to point to the new location. This can be expensive for large objects, so Mono’s SGen uses a separate pool of memory for large objects (Large Object Section) and uses a mark-and-sweep algorithm for those objects.[29]

Class library[edit]

The class library provides a comprehensive set of facilities for application development. They are primarily written in C#, but due to the Common Language Specification they can be used by any .NET language. The class library is structured into namespaces, and deployed in shared libraries known as assemblies. Speaking of the .NET Framework is primarily referring to this class library.[31]

Namespaces and assemblies[edit]

Namespaces are a mechanism for logically grouping similar classes into a hierarchical structure. This prevents naming conflicts. The structure is implemented using dot-separated words, where the most common top-level namespace is System, such as System.IO and System.Net. There are other top-level namespaces as well, such as Accessibility and Windows. A user can define a namespace by placing elements inside a namespace block.

Assemblies are the physical packaging of the class libraries. These are .dll files, just like (but not to be confused with) Win32 shared libraries. Examples of assemblies are mscorlib.dll, System.dll, System.Data.dll and Accessibility.dll. Namespaces are often distributed among several assemblies and one assembly can be composed of several files.

Common Language Infrastructure and Common Language Specification[edit]

The Common Language Infrastructure (CLI) as implemented by the Common Language Runtime (CLR), is implemented by the Mono executable. The runtime compiles and executes .NET applications. The common language infrastructure is defined by the ECMA standard.[25] To run an application, you must invoke the runtime with the relevant parameters.

The Common Language Specification (CLS) is specified in chapter 6 of ECMA-335 and defines the interface to the CLI, such as conventions like the underlying types for Enum. The Mono compiler generates an image that conforms to the CLS. This is the Common Intermediate Language. The Mono runtime takes this image and runs it. The ECMA standard formally defines a library that conforms to the CLS as a framework.

Managed and unmanaged code[edit]

Within a native .NET/Mono application, all code is managed; that is, it is governed by the CLI’s style of memory management and thread safety. Other .NET or Mono applications can use legacy code, which is referred to as unmanaged, by using the System.Runtime.InteropServices libraries to create C# bindings. Many libraries which ship with Mono use this feature of the CLI, such as Gtk#.

Mono-specific innovations[edit]

Mono has innovated in some areas with new extensions to the core C# and CLI specifications:

  • C# Compiler as a Service (Use the C# compiler as a library).[32]
  • C# Interactive Shell.[33]
  • SIMD support[34] as part of the Mono.SIMD namespace, where method calls to special vector types are directly mapped to the underlying processor CPU SIMD instructions.
  • Full static compilation of .NET code[35] (used on Mono/iPhone, Mono/PS3).
  • Mono coroutines (used to implement micro-threading code and continuations, mostly for game developers).[36]
  • Assembly injection to live processes.[37]
  • Use of LLVM as JIT backend.
  • Cxxi and CppSharp direct interop with C++ code and libraries.

In addition, Mono is available on a variety of operating systems and architectures.[38]

System requirements[edit]

Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, Windows 10, macOS or Linux

[edit]

Several projects extend Mono and allow developers to use it in their development environment. These projects include:

Cross-platform:

  • Banshee Media Player (stalled), a cross-platform music media player built with Mono and Gtk# and also a driver of dozens of C#-based libraries and projects for media handling.
  • Beagle (unmaintained), a search system for Unix systems.
  • Gecko#, bindings for embedding the layout engine used in Mozilla (Gecko).
  • Gtk#, C# wrappers around the underlying GTK and GNOME libraries, written in C and available on Linux, MacOS and Windows.
  • Mono Migration Analyzer (MoMA), a tool which aids Windows .NET developers in finding areas in their code that might not be cross-platform and therefore not work in Mono on Linux and other Unixes. Not upgraded since Mono 2.8 (2013); use Microsoft’s .NET Portability Analyzer (dotnet-apiport) instead.
  • MonoCross, a cross-platform model–view–controller design pattern where the Model and Controller are shared across platforms and the Views are unique for each platform for an optimized User Interface. The framework requires Xamarin.iOS and Xamarin.Android.
  • MvvmCross, a cross-platform Model View ViewModel framework utilizing Xamarin.iOS and Xamarin.Android for developing mobile apps.
  • MonoDevelop an open-source and cross-platform integrated development environment that supports building applications for ASP.NET, Gtk#, Meego, MonoTouch and Silverlight/Moonlight.
  • Moonlight (discontinued), an implementation of Silverlight that uses Mono.
  • OpenTK, a managed binding for OpenGL, OpenCL and OpenAL.
  • QtSharp, C# bindings for the Qt framework.
  • Resco MobileBusiness, a cross-platform developer solution for mobile clients.
  • Resco MobileCRM, a cross-platform developer solution for mobile clients synchronized with Microsoft Dynamics CRM.
  • ServiceStack a high-performance open-source .NET REST web services framework that simplifies the development of XML, JSON and SOAP web services.
  • SparkleShare an open-source client software that provides cloud storage and file synchronization services.
  • Tao (superseded by OpenTK), a collection of graphics and gaming bindings (OpenGL, SDL, GLUT, Cg).
  • Xwt, a GUI toolkit that maps API calls to native platform calls of the underlying platform, exposing one unified API across different platforms and making possible for the graphical user interfaces to have native look and feel on different platforms. It enables building GUI-based desktop applications that run on multiple platforms, without having to customizing code for different platforms. Xwt API is mapped to a set of native controls on each supported platform. Features that are not available on specific platforms are emulated by using native widgets, which is referred to as hosting in the Xwt context.[39] Xwt was partially used as GUI toolkit (beside GTK#) in the development of the Xamarin Studio.[40] Supported «backend» engines are: WPF engine and Gtk engine (using Gtk#) on Windows, Cocoa engine (using MonoMac) and Gtk engine (using Gtk#) on Mac OS X, and Gtk engine (using Gtk#) on Linux.[41]

macOS:

  • Cocoa# – wrappers around the native macOS toolkit (Cocoa) (deprecated).
  • Monobjc – a set of bindings for macOS programming.
  • MonoMac – newer bindings for macOS programming, based on the MonoTouch API design.

Mobile platforms:

  • MonoDroid. Mono for the Android operating system. With bindings for the Android APIs.
  • MonoTouch. Mono for the iPhone, iPad and iPod Touches. With bindings to the iOS APIs.

Windows:

  • MonoTools for Visual Studio A Visual Studio plugin that allows Windows developers to target Linux and macOS right from Visual Studio and integrates with SUSE Studio.

Other implementations[edit]

Microsoft has a version of .NET 2.0 now available only for Windows XP, called the Shared Source CLI (Rotor). Microsoft’s shared source license may be insufficient for the needs of the community (it explicitly forbids commercial use).

Free Software Foundation’s decommissioned Portable.NET project.[42]

MonoDevelop[edit]

MonoDevelop is a free GNOME integrated development environment primarily designed for C# and other .NET languages such as Nemerle, Boo, and Java (via IKVM.NET), although it also supports languages such as C, C++, Python, and Vala. MonoDevelop was originally a port of SharpDevelop to Gtk#, but it has since evolved to meet the needs of Mono developers. The IDE includes class management, built-in help, code completion, Stetic (a GUI designer), project support, and an integrated debugger.

The MonoDoc browser provides access to API documentation and code samples. The documentation browser uses wiki-style content management, allowing developers to edit and improve the documentation.

Xamarin.iOS and Xamarin.Android[edit]

Xamarin.iOS and Xamarin.Android, both developed by Xamarin, are implementations of Mono for iPhone and Android-based smartphones. Previously available only for commercial licensing,[43] after Microsoft’s acquisition of Xamarin in 2016, the Mono runtime itself was relicensed under MIT license[44] and both Xamarin.iOS and Xamarin.Android are being made free and open-source.[45]

Xamarin.iOS[edit]

Xamarin.iOS (previously named MonoTouch) is a library that allows developers to create C# and .NET based applications that run on the iPhone, iPod and iPad devices. It is based on the Mono framework and developed in conjunction with Novell. Unlike Mono applications, Xamarin.iOS «Apps» are compiled down to machine code targeted specifically at the Apple iPhone and iPad.[46] This is necessary because the iOS kernel prevents just-in-time compilers from executing on the device.

The Xamarin.iOS stack is made up of:

  • Compilers
    • C# from the Mono Project
    • Third-party compilers like RemObject’s Oxygene can target Xamarin.iOS also
  • Core .NET libraries
  • Development SDK:
    • Linker – used to bundle only the code used in the final application
    • mtouch – the Native compiler and tool used to deploy to the target device
    • Interface Builder integration tools
  • Libraries that bind the native CocoaTouch APIs
  • Xamarin Studio IDE

Xamarin Studio is used as the primary IDE, however additional links to Xcode and the iOS simulator have been written.

From April to early September 2010, the future of MonoTouch was put in doubt as Apple introduced new terms for iPhone developers that apparently prohibits them from developing in languages other than C, C++ and Objective-C, and the use of a middle layer between the iOS platform and iPhone applications. This made the future of MonoTouch, and other technologies such as Unity, uncertain.[47] Then, in September 2010, Apple rescinded this restriction, stating that they were relaxing the language restrictions that they had put in place earlier that year.[48][49]

Version history[edit]

Release History

Date Version Notes
September 14, 2009 MonoTouch 1.0[50] Initial release
April 5, 2010 MonoTouch 2.0[51] iPad support
April 16, 2010 MonoTouch 3.0[52] iPhone 4 support
April 6, 2011 MonoTouch 4.0[53] iOS 4 support
October 12, 2011 MonoTouch 5.0[54] iOS 5 support
September 19, 2012 MonoTouch 6.0[55] iOS 6 support
February 20, 2013 Xamarin.iOS 6.2[56] Visual Studio support
July 24, 2013 Xamarin.iOS 6.4[57] .NET 4.5 async/await support
June 19, 2013 Xamarin.iOS 7.0[58] XCode 5 and iOS 7 support
September 10, 2014 Xamarin.iOS 8.0[59] iOS 8 and Xcode 6 support
September 16, 2015 Xamarin.iOS 9.0[60] iOS 9 and Xcode 7 support
September 13, 2016 Xamarin.iOS 10.0[61] iOS 10 and Xcode 8 support
September 19, 2017 Xamarin.iOS 11.0[62] iOS 11 and Xcode 9 support
September 14, 2018 Xamarin.iOS 12.0[63] iOS 12 and Xcode 10 support
September 13, 2019 Xamarin.iOS 13.0[64] iOS 13 and Xcode 11 support
September 20, 2020 Xamarin.iOS 14.0[65] iOS 14 and Xcode 12 support

Xamarin.Android[edit]

Xamarin.Android (formerly known as Mono for Android), initially developed by Novell and continued by Xamarin, is a proprietary[citation needed][66] implementation of Mono for Android-based smart-phones.[67][68][69] It was first released on April 6, 2011.[70] Mono for Android was developed to allow developers to more easily write cross-platform applications that will run on all mobile platforms.[71] In an interview with H-Online, Miguel de Icaza stated, «Our vision is to allow developers to reuse their engine and business logic code across all mobile platforms and swapping out the user interface code for a platform-specific API.»[72]

In August 2010, a Microsoft spokesman, Tom Hanrahan of Microsoft’s Open Source Technology Centre, stated, in reference to the lawsuit filed by Oracle against Google over Android’s use of Java, that «The type of action Oracle is taking against Google over Java is not going to happen. If a .NET port to Android was through Mono it would fall under the Microsoft Community Promise Agreement.»[73][74]

The Xamarin.Android stack consists of the following components:

  • Mono runtime
  • An Android UI designer[75]
  • Libraries:
    • Core .NET class libraries
    • Libraries that bind the native Android/Java APIs
  • SDK tools to package, deploy and debug
  • Xamarin Studio and Visual Studio 2010 integration to design the UI, remotely debug, and deploy.

Mono on macOS[edit]

CocoaSharp[edit]

Cocoa# (also known as CocoaSharp) was a bridge framework for Mac OS X, which allowed applications developed with the Mono runtime to access the Cocoa API. It was initially released on August 12, 2004,[76] and was included with the Mono distribution starting with version 1.0.6, released on February 18, 2005.[citation needed] It has not seen any development since 2008,[citation needed] and is now deprecated.[77]

Monobjc[edit]

Monobjc was CocoaSharp’s replacement. It allows .NET developers to use most of the Mac OS X API, including Cocoa, with no native code, while still achieving a native UI.[citation needed]

Xamarin.Mac[edit]

Xamarin.Mac is a library that allows developers to run .NET and C# apps on the Mac.[78]

License[edit]

Mono is dual licensed by Xamarin, similar to other products such as Qt and the Mozilla Application Suite. Mono’s C# compiler and tools are released under the GNU General Public License (GPLv2 only) (starting with version 2.0 of Mono, the Mono C# compiler source code is also available under the MIT X11 License),[79] the runtime libraries under the GNU Lesser General Public License (LGPLv2 only) and the class libraries under the MIT License. These are all free software and open-source licenses and hence Mono is free and open-source software.

The license of the C# compiler was changed from the GPL to the MIT X11 license[80] to allow the compiler code to be reused in a few instances where the GPL would have prevented such:

  • Mono’s Compiler as a Service
    • The Mono interactive Shell
    • The Mono embeddable C# compiler
  • Mono’s implementation of the C# 4.0 dynamic binder.
  • MonoDevelop’s built-in parser and AST graph

On March 18, 2016, Microsoft’s acquisition of Xamarin was officially closed.[81]
On March 31, 2016, Microsoft announced at Microsoft Build that they’ll completely re-license Mono under the MIT License even in scenarios where previously a commercial license was necessary,[82] and Microsoft stated that they won’t assert any «applicable patents» against parties that are «using, selling, offering for sale, importing, or distributing Mono.»[83][84] It was also announced that Xamarin had contributed the Mono Project to the .NET Foundation.[83]

Mono and Microsoft’s patents[edit]

Software developed with Mono[edit]

Banshee media player
GNOME Do

Many programs covering a range of applications have been developed using the Mono application programming interface (API) and C#. Some programs written for the Linux Desktop include Banshee, Beagle, F-Spot, Gbrainy, Docky/GNOME Do, MonoTorrent, Pinta, and Tomboy. The program, Logos 5 Bible Study Software (OS X Version), was written for the MacOS.

A number of video games, such as The Sims 3 and Second Life (for their scripting languages), OpenSimulator virtual world server, or games built with the Unity or MonoGame game engines, also make use of Mono.[85] OpenRA bundles its Apple Disk Image and Linux AppImages with Mono essentially removing almost all dependencies from the game.[86]

Version history[edit]

Release history[87]

Date Version[88] Notes
June 30, 2004 1.0[89] C# 1.0 support
September 21, 2004 1.1[90]
November 9, 2006 1.2[91] C# 2.0 support
October 6, 2008 2.0[92] Mono’s APIs are now in par with .NET 2.0. Introduces the C# 3.0 and Visual Basic 8 compilers. New Mono-specific APIs: Mono.Cecil, Mono.Cairo and Mono.Posix. Gtk# 2.12 is released. The Gendarme verification tool and Mono Linker are introduced.
January 13, 2009 2.2[93] Mono switches its JIT engine to a new internal representation[94] that gives it a performance boost and introduces SIMD support in the Mono.Simd[34] Mono.Simd namespace.
Mono introduces Full Ahead of Time compilation that allows developers to create full static applications and debuts the C# Compiler as a Service[32] and the C# Interactive Shell[33] (C# REPL)
March 30, 2009 2.4[95] This release mostly polishes all the features that shipped in 2.2 and became the foundation for the Long-Term support of Mono in SUSE Linux.
December 15, 2009 2.6[96] The Mono runtime is now able to use LLVM as a code generation backend and this release introduces Mono co-routines, the Mono Soft Debugger and the CoreCLR security system required for Moonlight and other Web-based plugins.
On the class library System.IO.Packaging, WCF client, WCF server, LINQ to SQL debut. The Interactive shell supports auto-completion and the LINQ to SQL supports multiple database backends. The xbuild build system is introduced.
September 22, 2010 2.8[97] Defaults to .NET 4.0 profile, C# 4.0 support, new generational garbage collector, includes Parallel Extensions, WCF Routing, CodeContracts, ASP.NET 4.0, drops the 1.0 profile support; the LLVM engine tuned to support 99.9% of all generated code, runtime selectable llvm and gc; incorporates Dynamic Language Runtime, MEF, ASP.NET MVC2, OData Client open-source code from Microsoft;. Will become release 3.0
February 15, 2011 2.10[98]
October 18, 2012 3.0[99] C# 5.0 support, async support, Async Base Class Library Upgrade and MVC4 — Partial, no async features support.
July 24, 2013 3.2[100] Default Garbage Collector is now the SGEN, instead of Boehm
March 31, 2014 3.4[101]
August 12, 2014 3.6[102]
September 4, 2014 3.8[103]
October 4, 2014 3.10[104]
January 13, 2015 3.12[105]
April 29, 2015 4.0[106] Defaults to .NET 4.5 profile and ships only .NET 4.5 assemblies, defaults to C# 6.0. First release to integrate Microsoft open-source .NET Core code
May 10, 2017 5.0[107] Shipping Roslyn C# compiler to enable C#7 support; Shipping msbuild and deprecating xbuild for better compatibility; Enabling concurrent SGen garbage collector to reduce time spent in GC; Introducing the AppleTLS stack on macOS for HTTPS connections; Continued Progress on .NET Class Library convergence; Updated libjpeg in macOS package
July 14, 2017 5.2[108] Support for .NET Standard 2.0, strong assembly names, and experimental default interface members.
October 5, 2017 5.4[109] The JIT Runtime now supports concurrent method compilation and various other Performance Optimisations; Added .NET 4.7 reference assemblies
February 1, 2018 5.8[110] Initial WebAssembly port; Modes for the SGen GC; Includes Roslyn’s csi (C# interactive) REPL tool
February 26, 2018 5.10[111] The Interpreter is now included in the default installation; runtime now supports Default Interface Methods; WebAssembly considered reliable now; Support for .NET 4.7.1 / C# 7.2 / F# 4.1
May 8, 2018 5.12[112] Port to IBM AIX/i; now includes VB.NET compiler; option to use jemalloc
August 7, 2018 5.14[113] Major Windows.Forms update to improve compatibility with .NET
October 8, 2018 5.16[114] Hybrid suspend garbage collector; Client certificate support; C# 7.3 support
December 21, 2018 5.18[115] .NET 4.7.2 support; more CoreFX code is used
July 17, 2019 6.0[116] C# compiler defaults to version C# 8.0 RC; Various stability improvement in debugger support; Mono Interpreter is feature complete and stable
September 23, 2019 6.4[117] C# compiler support for C# 8 language version; .NET Standard 2.1 support
December 10, 2019 6.6[118] Added .NET 4.8 reference assemblies
January 15, 2020 6.8[119] Various Bugfixes
May 19, 2020 6.10[120] Various Bugfixes
November 24, 2020 6.12[121] Various Bugfixes

See also[edit]

  • Common Language Runtime
  • .NET Framework
  • .NET, an open-source framework and successor to .NET Framework
  • Standard Libraries (CLI)
    • Base Class Library (BCL)
  • Comparison of application virtual machines
  • DotGNU – A free software umbrella project which includes Portable.NET
  • MonoDevelop – An open-source IDE targeting both Mono and Microsoft .NET Framework platforms
  • Moonlight (runtime), an open-source implementation of Microsoft’s Silverlight developed by the Mono Project
  • Shared Source Common Language Infrastructure – Microsoft’s shared source implementation of .NET, formerly codenamed Rotor
  • mod_mono – A module for the Apache HTTP Server that allows hosting of ASP.NET pages and other assemblies on multiple platforms by use of Mono

References[edit]

Citations[edit]

  1. ^ «Mono Releases». Mono.
  2. ^ Introducing Mono on AIX and IBM i
  3. ^ «FAQ: Licensing». Retrieved 3 July 2020.
  4. ^ «Microsoft to acquire Xamarin and empower more developers to build apps on any device». Official Microsoft Blog. 24 February 2016. Retrieved 2016-02-24.
  5. ^ Bonisteel, Steven (June 23, 2000). «Microsoft sees nothing but .NET ahead». ZDNet. Archived from the original on November 5, 2011. Retrieved April 5, 2011.
  6. ^ «ECMA-335-Part-I-IV — ECMA-335, 1st edition, December 2001» (PDF).
  7. ^ Wilcox, Joe; Shankland, Stephen (June 28, 2001). «Microsoft edges into sharing code». ZDNet.
  8. ^ «[Mono-list] Mono early history». 2003-10-13. Archived from the original on 2011-06-06. Retrieved 2005-03-30.
  9. ^ «OSS .NET implementation Mono 1.0 released — Ars Technica». ArsTechnica. 30 June 2004. Retrieved 2009-10-23.
  10. ^ «Supported Platforms». Mono website.
  11. ^ Koep, Paul (2011-05-02). «Employees say hundreds laid off at Novell’s Provo office». KSL-TV. Retrieved 2011-05-07.
  12. ^ J. Vaughan-Nichols, Steven (2011-05-04). «Is Mono dead? Is Novell dying?». ZDNet. Retrieved 2011-05-07.
  13. ^ Clarke, Gavin (2011-05-03). «.NET Android and iOS clones stripped by Attachmate». The Register. Retrieved 2011-05-07.
  14. ^ «Announcing Xamarin — Miguel de Icaza». Tirania.org. 2011-05-16. Retrieved 2013-07-17.
  15. ^ «The Death and Rebirth of Mono». infoq.com. 2011-05-17. Retrieved 2011-05-29. Even if they aren’t supporting it, they do own a product that is in direct competition with Xamarin’s future offerings. Without some sort of legal arrangement between Attachmate and Xamarin, the latter would face the daunting prospect of proving that their new development doesn’t use any the technology that the old one did. Considering that this is really just a wrapper around the native API, it would be hard to prove you had a clean-room implementation even for a team that wasn’t intimately familiar with Attachmate’s code.
  16. ^ «SUSE and Xamarin Partner to Accelerate Innovation and Support Mono Customers and Community». Novell. 2011-07-18. Retrieved 2011-07-18. The agreement grants Xamarin a broad, perpetual license to all intellectual property covering Mono, MonoTouch, Mono for Android and Mono Tools for Visual Studio. Xamarin will also provide technical support to SUSE customers using Mono-based products, and assume stewardship of the Mono open source community project.
  17. ^ de Icaza, Miguel (2011-07-18). «Novell/Xamarin Partnership around Mono». Retrieved 2011-07-18.
  18. ^ a b de Icaza, Miguel (2011-03-07). «GDC 2011». Retrieved 2011-03-11. We have no plans on building WPF. We just do not have the man power to build an implementation in any reasonable time-frame(…)For tools that are mostly OpenGL/DirectX based, use Windows.Forms, keeping in mind that some bug fixing or work around on their part might be needed as our Windows.Forms is not actively developed.
  19. ^ «Mono compatibility list».
  20. ^ «Mono Project Roadmap — Mono». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  21. ^ «MoonlightRoadmap». Mono Team. Retrieved 2008-11-08.
  22. ^ «Releasing Moonlight 2, Roadmap to Moonlight 3 and 4 — Miguel de Icaza». Tirania.org. 2009-12-17. Retrieved 2013-07-17.
  23. ^ «Moonlight 3.0 Preview 1 — Miguel de Icaza». Tirania.org. 2010-02-03. Retrieved 2013-07-17.
  24. ^ «Xamarin abandons its Silverlight for Linux technology». ZDNet.
  25. ^ a b «Ecma-335».
  26. ^ «Technet.com». Archived from the original on 2013-05-23. Retrieved 2009-07-07.
  27. ^ «Database Access — Mono».
  28. ^ «Mono LLVM». Mono.
  29. ^ a b «Compacting GC». mono-project.com. Retrieved 2008-12-16.
  30. ^ Boehm, Hans-J. «Advantages and Disadvantages of Conservative Garbage Collection». Xerox PARC. Archived from the original on 2013-07-24. Retrieved 2008-12-16.
  31. ^ «.NET Framework Architecture». official Mono documentation.
  32. ^ a b «Mono’s C# Compiler as a Service on Windows. — Miguel de Icaza». Tirania.org. 2010-04-27. Retrieved 2013-07-17.
  33. ^ a b «CsharpRepl — Mono». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  34. ^ a b «Mono’s SIMD Support: Making Mono safe for Gaming — Miguel de Icaza». Tirania.org. 2008-11-03. Retrieved 2013-07-17.
  35. ^ de Icaza, Miguel. «Static Compilation in Mono».
  36. ^ «Continuations — Mono».
  37. ^ de Icaza, Miguel. «Monovation: Assembly Injection into Live Processes».
  38. ^ «Supported Platforms — Mono».
  39. ^ Narayanaswamy, Anand (23 Nov 2012). «Build Cross Platform Applications with Xwt». InfoQ. Archived from the original on 2016-04-15. Retrieved 2016-04-15.
  40. ^ de Icaza, Miguel (22 February 2013). «The Making of Xamarin Studio». InfoQ. Archived from the original on 2016-04-15. Retrieved 2016-04-15.
  41. ^ «Xwt Read Me». Xwt on GitHub. 15 Jan 2012. Archived from the original on 2016-04-16. Retrieved 2016-04-15.
  42. ^ «DotGNU Project». Retrieved 2 June 2014.
  43. ^ «FAQ». os.xamarin.com. 2011-08-01. MonoTouch is a commercial product based on the open source Mono project and is licensed on a per-developer basis.
  44. ^ «Mono relicensed MIT». www.mono-project.com. 2016-03-31.
  45. ^ «Xamarin for Everyone». blog.xamarin.com. 2016-03-31. we are announcing today our commitment to open source the Xamarin SDKs for Android, iOS, and Mac under the MIT license in the coming months
  46. ^ «MonoTouch and iPhone 4». Applications built with MonoTouch are native applications indistinguishable from other native applications.
  47. ^ «Apple takes aim at Adobe… or Android?». 9 April 2010.
  48. ^ «Statement by Apple on App Store Review Guidelines». Based on their input, today we are making some important changes to our iOS Developer Program license in sections 3.3.1, 3.3.2 and 3.3.9 to relax some restrictions we put in place earlier this year. In particular, we are relaxing all restrictions on the development tools used to create iOS apps, as long as the resulting apps do not download any code. This should give developers the flexibility they want, while preserving the security we need.
  49. ^ «Great News for MonoTouch Users». With these new terms, the ambiguity is gone and C# lovers and enthusiasts can go back to using MonoTouch. Developers that like garbage collection and their strongly typed languages can resume their work.
  50. ^ de Icaza, Miguel. «MonoTouch 1.0 goes live».
  51. ^ «MonoTouch 2.0.0». Xamarin.
  52. ^ «MonoTouch 3.0.0». Xamarin.
  53. ^ «MonoTouch 4.0.0». Xamarin.
  54. ^ «MonoTouch 5.0». Xamarin.
  55. ^ «MonoTouch 6.0». Xamarin.
  56. ^ «Xamarin.iOS 6.2». Xamarin. 28 January 2023.
  57. ^ «Xamarin.iOS 6.4». Xamarin. 8 July 2022.
  58. ^ «iOS 7 and Xamarin: Ready When You Are». Xamarin Blog. 2013-09-18. Retrieved 2021-03-20.
  59. ^ «iOS 8 Bigger and Better with Xamarin». Xamarin Blog. 2014-09-10. Retrieved 2021-03-20.
  60. ^ «Xamarin for iOS 9: Search Deeper». Xamarin Blog. 2015-09-16. Retrieved 2021-03-20.
  61. ^ «Major Updates: iOS 10, Android Nougat, and Other Tasty Bits». Xamarin Blog. 2016-09-13. Retrieved 2021-03-20.
  62. ^ spouliot. «Xamarin.iOS 11.0 Release Notes — Xamarin». docs.microsoft.com. Retrieved 2021-03-20.
  63. ^ spouliot. «Xamarin.iOS 12.0 Release Notes — Xamarin». docs.microsoft.com. Retrieved 2021-03-20.
  64. ^ spouliot. «Xamarin.iOS 13.0 Release Notes — Xamarin». docs.microsoft.com. Retrieved 2021-03-20.
  65. ^ spouliot. «Xamarin.iOS 14.0 Release Notes — Xamarin». docs.microsoft.com. Retrieved 2021-03-20.
  66. ^ «How is Mono for Android licensed?». Mono for Android FAQ. 2011-08-28. Retrieved 2012-03-29.
  67. ^ «Novell’s Mono project bringing .Net development to Android». NetworkWorld.
  68. ^ «Novell’s Mono project bringing .Net development to Android». InfoWorld. 16 March 2010.
  69. ^ «MonoDroid: .NET Support Coming to Android». TechieBuzz. 18 October 2022.
  70. ^ «Mono for Android brings C# to Android». Heise Online. 2011-04-07. Retrieved 2011-04-07.
  71. ^ «Novell (Mono/C#) is developing MonoDroid». Android Community. 18 February 2010. This will make it easier for developers to make cross platform apps as well as bring some of the existing apps that are made using MonoTouch to Android.
  72. ^ «Mono for Android». H-Online. Our vision is to allow developers to reuse their engine and business logic code across all mobile platforms and swapping out the user interface code for a platform-specific API.
  73. ^ «Microsoft won’t stop (Mono) .NET on Android». TechWorld. The type of action Oracle is taking against Google over Java is not going to happen. If a .NET port to Android was through Mono it would fall under the Microsoft Community Promise Agreement.
  74. ^ «Microsoft says .NET on Android is safe, no litigation like Oracle». Developer Fusion.
  75. ^ «Xamarin Designer for Android». Visual Studio Magazine. On May 14, Xamarin announced Mono for Android 4.2.
  76. ^ «Cocoa# is Shaping up; First Screenshots Available – OSnews».
  77. ^ «macOS | Mono». www.mono-project.com. Retrieved 2023-02-04.
  78. ^ davidortinau. «Xamarin.Mac — Xamarin». learn.microsoft.com. Retrieved 2023-02-04.
  79. ^ «Mono C# Compiler Under MIT X11 License». Novell Inc. 2008-04-08. Archived from the original on 2008-05-13. Retrieved 2008-04-09.
  80. ^ de Icaza, Miguel. «Mono C# compiler now also MIT X11 licensed».
  81. ^ «Xamarin for Everyone». Xamarin Blog. Xamarin. 31 March 2016. Archived from the original on 2016-04-12. Retrieved 2016-04-12.
  82. ^ Anderson, Tim (31 March 2016). «Microsoft to make Xamarin tools and code free and open-source». The Register.
  83. ^ a b Ferraira, Bruno (31 March 2016). «Xamarin now comes free with Visual Studio». The Tech Report.
  84. ^ «Microsoft Patent Promise for Mono». Mono on GitHub. Mono Project. 2016-03-28. Archived from the original on 2016-04-12. Retrieved 2016-04-12.
  85. ^ «Companies using Mono». Mono-project. Mono-project. Retrieved 30 August 2015.
  86. ^ Paul Chote: OpenRA: Playtest 20190825, 2019-08-25
  87. ^ «Mono Releases». Mono-project.com. Retrieved 2015-04-04.
  88. ^ «OldReleases». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  89. ^ «Mono 1.0 Release Notes». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  90. ^ «Mono 1.1.1: Development Release». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  91. ^ «Mono 1.2: Release Notes». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  92. ^ «Release Notes Mono 2.0». Mono-project.com. 2008-10-06. Retrieved 2013-07-17.
  93. ^ «Release Notes Mono 2.2». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  94. ^ «Linear IR — Mono». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  95. ^ «Release Notes Mono 2.4». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  96. ^ «Release Notes Mono 2.6». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  97. ^ «Release Notes Mono 2.8». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  98. ^ «Release Notes Mono 2.10». Mono-project.com. Retrieved 2013-07-17.
  99. ^ «Release Notes Mono 3.0». Mono-project.com. Retrieved 2013-09-23.
  100. ^ «Release Notes Mono 3.2». Mono-project.com. Retrieved 2013-09-23.
  101. ^ «Release Notes Mono 3.4». Mono-project.com. Retrieved 2015-04-04.
  102. ^ «Release Notes Mono 3.6». Mono-project.com. Retrieved 2015-04-04.
  103. ^ «Release Notes Mono 3.8». Mono-project.com. Retrieved 2015-04-04.
  104. ^ «Release Notes Mono 3.10». Mono-project.com. Retrieved 2015-04-04.
  105. ^ «Release Notes Mono 3.12». Mono-project.com. Retrieved 2015-04-04.
  106. ^ «Release Notes Mono 4.0». Mono-project.com. Retrieved 2015-05-03.
  107. ^ «Release Notes Mono 5.0». Mono-project.com. Retrieved 2017-05-13.
  108. ^ «Mono 5.2.0 Release Notes».
  109. ^ «Mono 5.4.0 Release Notes».
  110. ^ «Mono 5.8.0 Release Notes».
  111. ^ «Mono 5.10.0 Release Notes».
  112. ^ «Mono 5.12.0 Release Notes».
  113. ^ «Mono 5.14.0 Release Notes».
  114. ^ «Mono 5.16.0 Release Notes».
  115. ^ «Mono 5.18.0 Release Notes».
  116. ^ «Mono 6.0.0 Release Notes».
  117. ^ «Mono 6.4.0 Release Notes».
  118. ^ «Mono 6.6.0 Release Notes».
  119. ^ «Mono 6.8.0 Release Notes».
  120. ^ «Mono 6.10.0 Release Notes».
  121. ^ «Mono 6.12.0 Release Notes».

Sources[edit]

  • This article incorporates text from Mono’s homepage, which was then under the GNU Free Documentation License.
  • de Icaza, Miguel (October 13, 2003). «[Mono-list] Mono early history.». Archived from the original (mailing list) on June 6, 2011. Retrieved December 6, 2005.
  • Dumbill, Edd (March 11, 2004). «Will Mono Become the Preferred Platform for Linux Development?». ONLamp. Archived from the original on October 19, 2006. Retrieved October 14, 2006.
  • Loli-Queru, Eugenia (February 22, 2005). «Mono Applications? Aplenty!». OSNews. Retrieved December 6, 2005.
  • Kerner, Sean Michael (November 18, 2005). «Mono Project Goes Virtual». Internet News. Retrieved October 14, 2006.
  • Kerner, Sean Michael (November 9, 2006). «Months Late, Novell Ships Mono 1.2». internetnews.com.
  • Northcutt, Corey (October 12, 2006). «In the World of mod_mono». Ubiquity. Archived from the original on February 23, 2007. Retrieved October 14, 2006.
  • Campbell, Sean (October 8, 2008). «Interview with Joseph Hill — Product Manager — Mono — Novell». HSIB. Retrieved October 8, 2008.
  • Smith, Tim (September 9, 2010). «A Brief Introduction to the Java and .NET Patent Issues». InfoQ. Retrieved September 13, 2010.

External links[edit]

  • Official website Edit this at Wikidata
  • MonoTouch Main Page for the port to Apple Inc.’s hand-held products

  • Monitor rgt1352 драйвер windows 10
  • Monitor phl0000 драйвер для windows 10 x64
  • Monitor default monitor windows 10 скачать драйвер
  • Monitor gsm0001 драйвер windows 10 x64
  • Monitor driver for windows 11